Žáci oboru Vlásenkář a maskér vytvářeli v hodině Modelování návrhy na téma Květomluva. Ty pak vymodelovali z modelíny do reliéfu.
Antické masky a sádrové odlitky, práce žákyně UP II.
Modelování v předvánočním čase ve třídě UP I.
Žáci oboru Vlásenkář a maskér se v předmětu Modelování přesunuli do přírody, kde vytvořili umění v krajině inspirované dílem Andyho Goldsworthyho. Tato díla se vyznačují tím, že jsou sestavená čistě z přírodních materiálů, a počítají se svou pomíjivostí a vlivem času a povětrnostních podmínek.
Masky - Benátský karneval, podzim 2017
Masky světa - projekt MKC Praha
Práce žákyně 1. ročníku, Elišky Šulcové
Žákyně nástavbového vzdělávání v oboru Umělecké řemeslné práce, Barbora Hostová, vytvořila v rámci výuky Modelování africkou masku. Postup i výsledné dílo můžete obdivovat v dokumentu a galerii níže.
Ženská maska kmene Bepandů. Je to malované dřevo o výšce 32 centimetrů. Masky nosili tanečníci při zasvěcovacích obřadech, aby odehnali zlé duchy. Jsou vytvořeny s téměř kubistickým smyslem a citem pro hmotu. Na exempláři vidíme jak je povrch tváře dokonale propracován, aby vyjádřil co nejlépe ženskou něžnost. Styl z Bepande je jedním z mnoha charakteristických místních nebo kmenových stylů v celém říčním systému Konga a Nigeru. V mnoha černošských oblastech, kde byla dříve důležitá kulturní centra, jako například v Nigérii nebo na dolním toku Konga, zůstaly na živu různé tvůrčí tradice. U kořenů afrického černošského umění nalézáme silné podměty přicházející po moři přes Madagaskar a východní Afriku z neolitické jihovýchodní Asie. Jejich nejsilnějším výrazem je postava s pokrčenými koleny.
Nejdříve jsem si udělala nákres masky. Dále jsem si vzala umělou hlavu na které jsem začala modelovat masku.
Když jsem modelaci dokončila tak jsem celou masku poctivě potřela mýdlem s vodou, aby se kašírka lépe odlepila od hmoty. Déle přišlo na řadu kašírování, které jsem prováděla disperzním lepidlem a jemným papírem. Na modelovací hmotu jsem nakašírovala cca 7 vrstev. Po té co kašírka zcela zaschla, jsem ji odlepila od modelovací hmoty. Dále jsem zarovnala okraje masky a celou jsem ji potřela bílým tmelem, abych zarovnala povrch a schovala nedostatky. Když tmel uschnul, vzala jsem si tempery a hledala jsem různé kombinace barev, aby odpovídaly odstínem původní masce, nakonec jsem masku potřela hnědou tuší.
To ale není konec maska měla ještě klobouček s čelenkou a vlasy. Klobouček jsem udělala z misky, kterou jsem potřela mýdlem a vodou a udělala stejnou kašírku jako u masky, když jsem ho odloupla tak jsem ho potřela Herkulesem a namotala na něj kolem dokola provázek, který jsem následně natřela různou kombinací barev. Čelenku jsem udělala stejným způsobem jako klobouček, jen jako podklad jsem měla proužek tvrdého papíru. Jako vlasy jsem použila krepatý syntetický příčes, který jsem promíchala s konopnými klasy.
Masku boha Thora vytvořila žákyně nástavbového vzdělávání, Dorota Tůmová.
autor:Barbora Hostová
Táborská 350/32
140 00 Praha 4